وبلاگ

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه می شود؟

یکی از مهم ‌ترین معضلاتی که باعث می‌ شود که پمپ آب دچار اختلال شود، کار کردن پمپ آب بدون آب است. حال می ‌خواهیم بدانیم که آیا اگر پمپ آب بدون آب کار کند، چه می ‌شود؟

گاهی اوقات به علت قطع شدن ناگهانی آب از سر منبع اصلی، ورود آب به پمپ آب قطع خواهد شد. در این زمان ممکن است که افراد متوجه قطع شدن آب نباشند و از روی نا آگاهی پمپ آب را خاموش نکنند. حال می‌ خواهیم بدانیم که در عملکرد این پمپ آب، در زمان قطع شدن آب چه اتفاقی رخ می‌ دهد؟ در مرحله اول وقتی که جریان آب قطع شود، دمای داخل هوزینگ بالا خواهد رفت. با بالا رفتن دمای داخل هوزینگ، ما می ‌توانیم خرابی برخی از قطعات نظیر: مکانیکال سیل، پمپ پروانه آب و حتی سوختگی سیم پیچ پمپ آب را داشته باشیم. لذا توصیه ما به افراد این است که حتماً جریان آب را در داخل پمپ کنترل کنند و از خشک کار کردن پمپ آب جلوگیری نمایند.

 

با توجه به موارد مذکور در بالا، از اصلی ‌ترین عامل ‌های خرابی پمپ آب، کار کردن پمپ آب بدون آب می ‌باشد. این امر به دلیل عدم پمپاژ آب و کاهش فشار آب در زمان انجام عملکرد آن، رخ می‌ دهد.

جلوگیری از خشک کارکردن پمپ آب:

جلوگیری از خشک کارکردن پمپ آب:

مسلماً افراد با آگاه شدن از مضرات خشک کار کردن پمپ آب، تمایل دارند که راهی برای جلوگیری از آن پیدا نمایند. قطع شدن آب می‌ تواند کاملاً غیر قابل کنترل و خارج از دسترس افراد باشد. لذا بایستی راه ‌های دیگری پیشه کرد تا بتوان از خراب شدن پمپ بر اثر خشک کار کردن آن جلوگیری نمود. ما در ادامه چند روش برای جلوگیری از کار کردن پمپ آب بدون آب ذکر خواهیم کرد که به شرح زیر خواهند بود:

روش اول برای مواقعی است که پمپ آب شما مستقیماً با آب شهری وصل می‌ باشد. در این زمان بهترین راه چاره استفاده از ست کنترل برای روشن و خاموش کردن اتوماتیک است. استفاده از این ست کنترل اتومات، باعث می ‌شود که در زمان قطع شدن آب شهری، پمپ به صورت خودکار خاموش گردد. جالب است بدانید که این ست کنترل اتومات، در زمان وصل شدن آب شهری به صورت خودکار باعث روشن شدن پمپ آب شما خواهد شد. لذا خرید ست کنترل پمپ آب (اتوماتیک پمپ) برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش دوم برای زمانی است که پمپ آب شما به مخزن ذخیره ی آب متصل است. در این زمان قطع یا وصل بودن آب شهری، هیچ گونه ارتباطی با خشک کار کردن پمپ آب شما نخواهد داشت. بلکه خالی یا پر بودن مخزن ذخیره ی آب می ‌تواند در این امر موثر باشد. برای کنترل کردن آب مخزن ذخیره ی آب و کار کردن پمپ به صورت هماهنگ با این امر می ‌توان از فلوسوئیچ استفاده نمود. به فلوسوئیچ، دبی سنج نیز می گویند.

 

ایا پمپ آب باید همیشه روشن باشد؟

در راستای استفاده و کاربری از پمپ آب، مسئله ی مهمی که در ذهن کاربران وجود دارد، این است که آیا پمپ همیشه باید روشن باشد یا خیر؟

مسلماً پاسخ ما به این سوال خیر است. پمپ آب تنها در زمانی باید روشن باشد که اهالی یک ساختمان به مصرف آب می ‌پردازند. در غیر این صورت به صورت خودکار بایستی خاموش باشد. اگر پمپ آب یک ساختمان به صورت مداوم حتی در زمان عدم استفاده کاربران از آب روشن باشد، قطعاً یک خلل و مشکل در کار آن وجود دارد. سه عامل وجود دارند که می ‌توانند باعث ایجاد مشکل مدام کار کردن پمپ آب شما باشند. اولین علت زمانی رخ می ‌دهد که شما از ست کنترل برای اتومات نمودن پمپ آب استفاده می ‌نمایید. در این زمان ممکن است که ست کنترل دچار مشکل شده باشد و قطع و وصل شدن خودکار پمپ آب مختل شود.

دومین مسئله خرابی پروانه پمپ آب می ‌باشد. خرابی پروانه پمپ آب می ‌تواند به علت کار کردن پمپ آب بدون آب باشد.

علت سوم عدم تنظیم بودن فشار کلید اتومات یا پرشر سوئیچ است. این امر زمانی رخ می‌ دهد که فشار پرشر سوئیچ بالاتر از میزان فشار قابل پمپاژ پمپ آب باشد. در این زمان کاهش شدت فشار آب هرگز صورت نگرفته و پمپ نمی ‌تواند به علت کاهش فشار بالای آب خاموش گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.