وبلاگ

چه عواملی باید در خرید پمپ آب در نظر بگیرید

خرید پمپ آب یک مسئله کاملاً تخصصی است. حتماً باید از یک کارشناس خبره در انتخاب و نصب انواع پمپ کمک گرفت. شاید در خرید، عامل‌های زیادی برای در نظر گرفتن وجود نداشته باشد؛ اما این‌ها به حدی مهم هستند که یک اشتباه کوچک در تعیین اندازه می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم آب‌رسانی شود. از همه بدتر اینکه امکان تعویض پمپ به همین راحتی هم نیست. پمپی که استفاده شود، دیگر خریدار ندارد و از این رو یک ضرر مالی بسیاری بدی برای مالک ساختمان وجود خواهد داشت. از معروف ترین برندهای پمپ آب خانگی در ایران پمپ خانگی پنتاکس و پمپ خانگی ابارا است.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا عواملی که شما باید در خرید پمپ آب در نظر بگیرید، خواهیم نوشت. این عوامل بیشتر برای آشنایی کلی شما در هنگام خرید یک نمونه پمپ مناسب است. در هر حال، باید از یک کارشناس خبره در این زمینه کاملاً مشاوره بگیرید. برای انتخاب پمپ آب مناسب این مقاله را نیز بخوانید:

چگونه یک پمپ آب مناسب پیدا کنیم؟

عوامل مؤثر در خرید پمپ آب

1.میزان جریان آب

اولین عاملی که شما باید در خرید پمپ آب در نظر بگیرید، میزان جریان مورد نیاز است. در واقع آن به نرخ جریان می‌گویند. نرخ جریان یعنی مقدار آبی که در واحد لیتر در هر دقیقه پمپ پمپاژ می‌کند. اندازه این مقدار بر اساس نوع پمپ و از همه محل مورد استفاده متفاوت است. برای زمین‌های کشاورزی یا کارگاه‌هایی با مساحت بسیار بزرگ، نرخ جریان پمپ باید 2500 لیتر در دقیقه باشد. برای ساختمان‌های مسکونی، مقدار می‌تواند بین 100 تا 200 لیتر در دقیقه مناسب است.

2.اندازه مدخل

اندازه مدخل برای همه پمپ‌ها تعیین شده است. در واقع شما باید بر اساس نرخ جریان و دیگر عوامل این اندازه را تعیین کنید. در حالت متوسط، اندازه آن حدود بین 1 تا 6 اینچ است. مسلماً هرچه اندازه مدخل ورودی و خروجی بیشتر باشد، فشار آب هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر قصد خرید پمپ برای زمین کشاورزی خود دارید، بهتر است که به دنبال اندازه پمپ با مدخل بیشتر باشید. برای واحدهای مسکونی که مصرف آب زیادی ندارند، هرچه اندازه مدخل کمتر باشد، بهتر است.

3.اندازه هد

اندازه هد نشان دهنده بیشترین ارتفاعی که پمپ قادر به پمپاژ آب به آن نقطه است. اگر شما پمپی خریداری کنید که اندازه آن 60 متر است، پمپ قادر به پمپاژ آب به بیشتر از این مقدار نیست. در واقع، در مقدار بیش از 60 متر، نرخ جریان صفر می‌شود. در حالت کلی توصیه می‌شود که پمپی را خریداری کنید که اندازه هد بالایی داشته باشد؛ البته اگر قصد استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی بلند را داشته باشید. در غیر این صورت، خرید پمپ با هد بالا هزینه اضافه است و همچنین باعث افزایش مصرف آب هم می‌شود. برای

4.کیفیت پمپ

شرکت‌های زیادی در دنیا هستند که در جهان پمپ‌های خود را عرضه می‌کنند. هرکدام از پمپ ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. داب، ابارا، پمپیران، پنتاکس و گراندفوس از نمونه برندهای معروف دنیا هستند. تمامی نمونه پمپ‌ها در ایران هم عرضه می‌شود. البته پمپیران یک برند ایرانی است که کارخانه آن در تبریز قرار دارد. همه برندها از نظر کیفیت واقعاً در سطح بالایی قرار دارند؛ اما شما باید در نظر بگیرید که بر اساس شرایط اقلیمی کدام نوع پمپ مناسب‌تر است.

5.متراژ

اندازه متراژی که آب باید در آنجا پمپاژ شود، یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید پمپ است. مسلماً هرچه متراژ چه از نظر افقی و چه از نظر اندازه عمودی آن بیشتر باشد، به پمپی با قدرت بالا نیاز است. البته در مواردی که متراژها خیلی بیش از حد باشد، باید از بوستر پمپ استفاده کرد. بوستر یعنی قرار دادن چند پمپ به صورت موازی در کنار هم که باعث افزایش فشار آب می‌شود.

6.تعداد نفرات

تعداد نفرات بیشتر در واحدهای آپارتمانی باید در نظر گرفته شود. برای ساختمان‌هایی که افراد زیادی در آنجا ساکن هستند، باید از پمپ‌های قوی با قدرت پمپاژ بالا و اندازه مدخل بزرگ استفاده کنید. همانطور مانند قبل اگر تعداد نفرات زیاد باشد، باید از بوستر پمپ استفاده کرد. به هرحال، هرچه تعداد ساکنین یک منطقه افزایش پیدا کند، نیاز به مصرف آب هم بیشتر می‌شود. از این رو، پمپ تک نمی‌تواند انتقال کامل آب را انجام دهد و به اصطلاح کم می‌آورد. بهتر است که از بوستر برای افزایش فشار آب استفاده کرد.

7.بودجه

بودجه‌ای که شما قصد پرداخت برای خرید دارید، عامل آن‌چنان مهمی به‌حساب نمی‌آید. پمپ مسئله لازم است و هر طور شده شما باید هزینه خرید آن تهیه کنید. بودجه زمانی خود را نشان می‌دهد که دو برند دارای ویژگی‌های یکسانی هستند؛ اما قیمت یکی از دیگر کمتر است. در اینجا می‌توان بودجه یک عامل در خرید پمپ آب به‌حساب آورد. به هرحال، هرچه قیمت یک برند کمتر باشد، برای خریدار به صرفه‌تر است. قطعا برای خرید پمپ های صنعتی مثل پمپ طبقاتی و پمپ شناور و پمپ سیرکولاتور بوده قابل توجهی باید در نظر بگیرید.

8.تهیه لوازم یدکی

خرید قطعات یدکی یکی از عامل‌های ناشناخته در خرید پمپ است. با اینکه همه پمپ‌ها در ایران به فروش می‌رود؛ اما فقط قطعات چند مورد آن‌ها به راحتی پیدا می‌شود. البته منظور ما این نیست که برای خرید قطعه یدکی برند ایکس باید تمامی ایران را بگردید، بلکه به دلیل استفاده نشدن آن برند در نقطه مورد کشور، برای همین قطعات آن هم اصلاً در آنجا پیدا نمی‌شود. برای همین به دنبال برندهایی نباشید که خیلی در منطقه شما خواهان ندارند. شاید گران باشند؛ اما چاره‌ای نیست. باید خود را با شرایط موجود سازگار کنید.

چرا پمپ بخریم؟

پمپ ابزاری لازم برای هر ساختمانی است. هیچ واحدی را نمی‌توان پیدا کرد که در آنجا پمپ آب پیدا نمی‌شود. آب همین‌طوری از طریق لوله راه خود را پیدا نمی‌کند؛ بلکه باید پمپی باشد که او را مجبور به حرکت در داخل ساختمان کند. پس به دنبال این نباشید که پمپ خریداری نکنید. شما پمپ را برای افزایش فشار آب ساختمان خود خریداری کنید. حالا اینکه کدام نوع تهیه کنید، باید اول از همه نیاز خود را مشخص کنید. این نیاز هم از طریق تعیین دقیق موارد بالا مشخص می‌شود.

حتی اگر همین الآن شما هم با یک فروشگاه تماس بگیرید، کارشناس فروش از شما اطلاعات بالا می‌خواهد. سپس بعد از تعیین مورد مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.