وبلاگ

تفاوت پمپ با بوستر پمپ چیست؟

در نگاه اول گیج کننده و تخصصی به نظر می‌رسند. البته هر دو دستگاه کاملاً کاربرد مخصوص به خود را دارند و ساختارشان هم کاملاً با هم متفاوت است؛ اما چیز پیچیده‌ای نیست. پایه و اساس هر دو یکسان است. هردو برای افزایش فشار آب استفاده می‌شود؛ حالا یکی برای ساختمان‌های محدودتر و دیگر برای مجتمع‌های مسکونی یا واحدهای کارگاهی با متراژ مساحت بالا.

خیلی از افراد که تخصصی هم در این زمینه ندارند، در هنگام خرید دچار تردید می‌شوند که کدام نوع را خریداری کنند. در واقع، ازآنجا که تفاوت پمپ با بوستر پمپ را نمی‌دانند، فکر می‌کنند که بوستر نوعی یا برندی از پمپ است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع باید گفت که این دو متفاوت است. برای شناخت تفاوت پمپ با بوستر پمپ باید ابتدا تعریف هر کدام را بدانیم و سپس به سراغ کارکرد آن‌ها می‌رویم.

پمپ چیست؟

پمپ دستگاهی است که در همه ساختمان‌های اداری و مسکونی و غیره استفاده می‌شود. نمی‌توان مکانی را پیدا کرد که پمپ نداشته باشد. پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می‌شود. بدون پمپ امکان مکش آب از مخزن و انتقال آن به لوله‌ها برای مصرف وجود ندارد. در واقع ساده‌ترین دستگاه برای انتقال آب پمپ است. پمپ‌ها ساختار خیلی ساده‌ای دارند. هدف همه برندهای مطرح دنیا در تولید و فروش پمپ هم افزایش توان فشار آب و رسیدن به نقطه مورد نظر است.

پمپ‌ها انواع مختلف دارند. بعضی از آن‌ها قدرت بالایی داشته و می‌توانند برای انتقال آب به واحد بیستم یک آپارتمان 4 طبقه هم استفاده شود. مهم این است که شما بدانید از چه نوع پمپی استفاده کنید. برخی پمپ های پرکاربرد عبارتند از پمپ سیرکولاتور، پمپ طبقاتی، پمپ شناور، پمپ لجن کش، پمپ کف کش می باشد.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ زمانی استفاده می‌شود که قدرت پمپ جوابگوی انتقال آب نباشد. این روزها که آپارتمان‌ها سر به فلک کشیده‌اند و کارخانه‌ها هم هر روز بر متراژ خود اضافه می‌کنند، استفاده از یک پمپ تک برای افزایش فشار آب به هیچ وجه حرفه‌ای و علمی نیست.

پمپ‌ها ظرفیت دارند. در واقع تا یک حدی می‌توانند مقداری آب مشخص را به نقطه‌ای معین انتقال دهند. اگر مقدار از ظرفیت آن بیشتر شود، از کار کردن می‌ایستد. در اینجاست که بوستر وارد می‌شود. اگر بخواهیم بوستر را در دیکشنری فنی این گروه ترجمه کنیم، می‌توان گفت که به معنای گروه است.

در واقع، تفاوت پمپ با بوستر پمپ در همین مسئله است. بوستر شامل چندین پمپ است که به صورت گروهی و موازی با هم بسته می‌شوند. در گام اول و زمانی که مصرف آب در حداقل‌ترین مقدار خود قرار دارد، بوستر همانند یک پمپ معمولی کار می‌کند. این مسئله بیشتر در زمان بین بعدازظهر یا هنگامی که جمعیت کمتری از آب استفاده می‌کنند. با افزایش استفاده و فشار آب مورد نیاز، پمپ‌ها تک به تک روشن می‌شوند. این روشن شدن تا هنگام برآورده شدن نیاز ادامه خواهد داشت. ممکن است که همه پمپ‌ها روشن شوند یا تعدادی از آن‌ها؛ این مسئله بستگی به فشار و نیاز مورد نیاز دارد.

به محض کاهش فشار، پمپ‌ها نیز تک تک خاموش می‌شوند تا به حالت اولیه یعنی همان تک پمپ برسد. طول فرآیند این کار زمان مشخصی ندارد. روشن و خاموش شدن پمپ‌ها به صورت متناوب در طول روز انجام می‌شود. حالا اینکه هر دوره چقدر زمان می‌برد، به میزان فشار و نیاز ساکنین برای آب بستگی دارد.

آیا همه برندها اقدام به تولید بوستر پمپ می‌کنند؟

باید گفت که تفاوت پمپ و بوستر پمپ در نوع برند آن‌ها نیست. رقابت برندهای تولیدکننده بر سر بوستر پمپ است. در دنیا برخلاف تصور اولیه، بوسترها بیشتر از پمپ به کار گرفته می‌شود. برای همین همه برندهای مطرح ایتالیایی، ژاپنی و دانمارک درصدد تولید بهترین نمونه و تسخیر این بازار هستند. از معروف ترین بوستر پمپ ها، بوستر پمپ پنتاکس، بوستر پمپ داب و بوستر پمپ پمپیران است.

به هرحال، هر بوستری با توجه به ساختار خود در شرایط آب و هوایی متفاوتی سازگار است. قبل از خرید باید ابتدا به بررسی مشخصات نوشته شده در بروشور هر کدام بپردازید. در واقع نباید خیلی عجله کرد. نصب این دستگاه‌ها خیلی سخت است و یک اشتباه امکان جابجایی آن را برای شما بسیار مشکل خواهد کرد.

موارد استفاده از بوستر پمپ

یکی از مهم‌ترین تفاوت پمپ و بوستر پمپ در نوع کاربرد آن است. به هرحال، ساختار و قطعات به کار رفته با هم فرق دارند. این مسئله خیلی برای یک خریدار عادی مهم نیست؛ بلکه آن‌ها بیشتر به این فکر هستند که آیا در مکان مورد نظر از پمپ استفاده کنند یا بوستر.

در بوستر در سیستم‌های آبرسانی قوی، آبرسانی آتش نشانی، آبیاری فضای سبز، مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها، ساختمان‌های بلند و به اصطلاح برج‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه‌های فاضلاب، مراکز صنعتی و تجاری بزرگ و در حالت کلی مکان‌هایی که از نظر مساحت بزرگ هستند. هرچه مساحت و تعداد جمعیت ساکن آنجا بیشتر باشد، مسلماً به فشار آب زیادتری مورد نیاز است. در چنین موقعیت‌هایی باید از بوستر پمپ استفاده کرد.

از پمپ استفاده کنیم یا بوستر پمپ

با اینکه خیلی از افراد تفاوت اولیه بین پمپ و بوستر پمپ را می‌دانند؛ اما باز هم این سؤال در ذهنشان وجود دارد که از کدام مورد مناسب است؟ اول از همه شما حتماً باید با یک کارشناس متخصص در این حوزه قبل از خرید مشورت کنید. کارشناس بر اساس اطلاعات دریافت شده از جمله هدف، متراژ، تعداد نفرات و حداقل میزان مصرف آب در قبض تصمیم می‌گیرد که شما از کدام نوع استفاده کنید.

البته مسئله به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه هر کدام انواع متفاوتی دارند که باید بر اساس تحلیل اطلاعات به دست آمده در بالا، یک مورد را انتخاب کرد. به هر حال خرید هر کدام کاملاً فرآیند تخصصی است که حتماً باید از یک کارشناس باتجربه و شرکت معتبر در این حوزه کمک بگیرید.

هزینه هرکدام چقدر است؟

مسلماً هزینه خرید بوستر و نصب آن خیلی بیشتر از پمپ است. شما در بوستر حداقل پول چندین پمپ را می دهید، حالا دیگر موارد را بگذارید کنار. اینکه دقیقاً چه قیمتی دارند، باید گفت که بر اساس برند و ویژگی‌های هر کدام کاملاً متفاوت است. در واقع این یک تفاوت پمپ با بوستر پمپ است که بیشتر از بقیه خود را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.